معماری سیستم عامل اندروید یک معماری لایهای و مدولار است که از تعدادی عنصر کلیدی تشکیل شده است. این معماری به توسعه، اجرا و مدیریت سیستم عامل اندروید کمک میکند. در ادامه به برخی از اجزای معماری سیستم عامل اندروید میپردازیم:
- لایه نرمافزاری (Software Stack):
- Kernel: اندروید بر پایه لینوکس کار میکند و از Kernel لینوکس برای مدیریت منابع سختافزاری مانند پردازنده، حافظه، و دستگاههای ورودی/خروجی استفاده میکند.
- Libraries: اندروید شامل مجموعهای از کتابخانههای C/C++ است که توسط Google توسعه داده شدهاند و به توسعهدهندگان اجازه دسترسی به ویژگیهای سختافزاری و نرمافزاری سیستم را میدهند.
- Android Runtime: این بخش اجرایی کد برنامههای اندروید را انجام میدهد. از روش اجرایی ART (Android Runtime) برای ترجمه کد byte به کد ماشینی استفاده میشود.
- Application Framework: این بخش شامل مجموعهای از APIها و ابزارهای توسعه است که توسط توسعهدهندگان برای توسعه اپلیکیشنهای اندروید استفاده میشوند.
- لایه برنامه (Application Layer):
- این لایه شامل اپلیکیشنها و سرویسهای کاربری است که توسط توسعهدهندگان و کاربران نصب و اجرا میشوند.کار نکردن هات اسپات گوشی اندروید
- هر اپلیکیشن دارای یک بستر خود برای اجرای عملیاتهای خاص خود، اما از APIهای ارائه شده توسط سیستم عامل برای دسترسی به منابع سختافزاری و نرمافزاری سیستم استفاده میکند.
- لایه سختافزاری (Hardware Layer):
- این لایه شامل تمامی سختافزارهای دستگاه از جمله پردازنده، حافظه، صفحه نمایش، دوربین، حسگرها، و دیگر وسایل است.
- در این لایه، Kernel لینوکس به عنوان رابط بین سیستم عامل و سختافزار عمل میکند. بیشتربدانید
معماری اندروید به توسعهدهندگان امکان ایجاد اپلیکیشنهای قدرتمند و چند لایه را میدهد. همچنین، این معماری از تمایز لایههای مختلف برای تخصیص وظایف مختلف بهینه استفاده میکند و از تعامل بین این لایهها برای اجرای کارهای مختلف در دستگاه اندروید بهره میبرد.
معماری سیستم عامل اندروید یک معماری لایهای و مدولار است که از تعدادی عنصر کلیدی تشکیل شده است. این معماری به توسعه، اجرا و مدیریت سیستم عامل اندروید کمک میکند. در ادامه به برخی از اجزای معماری سیستم عامل اندروید میپردازیم:
- لایه نرمافزاری (Software Stack):
- Kernel: اندروید بر پایه لینوکس کار میکند و از Kernel لینوکس برای مدیریت منابع سختافزاری مانند پردازنده، حافظه، و دستگاههای ورودی/خروجی استفاده میکند.
- Libraries: اندروید شامل مجموعهای از کتابخانههای C/C++ است که توسط Google توسعه داده شدهاند و به توسعهدهندگان اجازه دسترسی به ویژگیهای سختافزاری و نرمافزاری سیستم را میدهند.
- Android Runtime: این بخش اجرایی کد برنامههای اندروید را انجام میدهد. از روش اجرایی ART (Android Runtime) برای ترجمه کد byte به کد ماشینی استفاده میشود.
- Application Framework: این بخش شامل مجموعهای از APIها و ابزارهای توسعه است که توسط توسعهدهندگان برای توسعه اپلیکیشنهای اندروید استفاده میشوند.
- لایه برنامه (Application Layer):
- این لایه شامل اپلیکیشنها و سرویسهای کاربری است که توسط توسعهدهندگان و کاربران نصب و اجرا میشوند.کار نکردن هات اسپات گوشی اندروید
- هر اپلیکیشن دارای یک بستر خود برای اجرای عملیاتهای خاص خود، اما از APIهای ارائه شده توسط سیستم عامل برای دسترسی به منابع سختافزاری و نرمافزاری سیستم استفاده میکند.
- لایه سختافزاری (Hardware Layer):
- این لایه شامل تمامی سختافزارهای دستگاه از جمله پردازنده، حافظه، صفحه نمایش، دوربین، حسگرها، و دیگر وسایل است.
- در این لایه، Kernel لینوکس به عنوان رابط بین سیستم عامل و سختافزار عمل میکند. بیشتربدانید
معماری اندروید به توسعهدهندگان امکان ایجاد اپلیکیشنهای قدرتمند و چند لایه را میدهد. همچنین، این معماری از تمایز لایههای مختلف برای تخصیص وظایف مختلف بهینه استفاده میکند و از تعامل بین این لایهها برای اجرای کارهای مختلف در دستگاه اندروید بهره میبرد.